måndag 23 juni 2008

uppfödare..




finns i alla färger och former.

2002 när jag fick upp ögonen för rasen så var det inte lika många som idag men jag kollade runt med dom som fanns. Fastnade för Magnuslunds till slut (uppenbarligen..)

Men jag ringde till dom andra innan jag ringde till Monica och jag besökte hemsidor och hos en , no name, läste jag R.I.P och det var flertalet väldigt unga djur, 1-5 år ungefär.

Oj oj tänkte jag. Men ibland kan det ju vara så med stora hundar, hade inte sett ngn irl ännu.

Så döm om min förvåning när jag pratade med Monica och hon frågade lite om mina andra hundar och den jag hade då var vid den tid punkten 12 år.

Bra! sa Monica då vet du att hundar kan bli gamla för dessa kan bli en bra bit över 10!!

Va?! sa jag... men jag hade ju precis läst att dom avlivades vid unga år...

Då började jag kolla lite mer och insåg att Monicas hundar är FRISKA hundar och att hon avlar inte bara på snygga individer utan på sunda hundar och kombinationer som hon tror hårt på.

Och detta har verkligen gett utdelning!!


Jag vill med detta inlägg uppmuntra alla att verkligen kolla vad det finns för hundar och inte bara köpa för att det är nära , billigt och det finns tillgängligt nu.

Jag väntade ca 3 år på min guldklimp!

TACK Monca för världens underbaraste lille D!!